Vorige week bezochten de leden van de snelgroeiende LinkedIn-community Metaverse Explorers, opgericht door Daniël van der Waals, de Alpha-versie van een digitale ruimte met een groot potentieel voor de Metaverse, The Mall. In deze enorme digitale omgeving, die volgens de ontwikkelaars van MetaVRse uiteindelijk een hoogte van honderd verdiepingen zal bereiken, kunnen organisaties zich presenteren in showrooms die tevens toegang geven tot hun commerciële omgeving.
Gastheer voor deze digitale preview was Julie Smithson, medeoprichter van MetaVRse. In de huidige tijdspanne kan deze naam wat verwarrend zijn, maar het bedrijf werd al in 2016 opgericht. “Lang voordat die naam het trendwoord van het afgelopen jaar werd”, zegt Smithson. Haar eigen ervaring gaat zelfs terug tot 2010, dus ze heeft behoorlijk wat ervaring met ontwikkelen van digitale immersive ervaringen.”
Tijdens het Metaverse Explorers-evenement maakte ze van de gelegenheid gebruik om ook XR Women te introduceren, een succesvolle en snelgroeiende gemeenschap voor vrouwen om te leren in de XR-ruimte, of in hun eigen woorden: ‘XR Women is in 2020 opgericht als een manier om verbinding te maken, te informeren en om vrouwen te helpen die naam maken in Virtual, Augmented en Mixed Reality.’
Motor
The Mall is gebouwd op basis van een engine die zelf is ontwikkeld door MetaVRse. Smithson: “Het is een low-code, realtime 3D-communicatie en multiplayer-game-engine die niet alleen games ondersteunt, maar elke vorm van functionaliteit die immersive actie vereist. Het kan gewoon 3D zijn op een smartphone, maar ook een complete VR-ervaring.”
Dit betekent dat de technologie die ten grondslag ligt aan The Mall een browseronafhankelijke, webgebaseerde oplossing is die elk geavanceerd systeem of gamification-component rechtstreeks naar het web kan sturen. Met de low-code-oplossing kunnen gebruikers ervaringen creëren en deze rechtstreeks op het internet zetten. De engine ondersteunt van alles, van het beheren van 3D-games en avatarfuncties, tot multiplayer-communicatie en NFT’s.
Merken
Ze legt uit: “Toen we begonnen met het creëren van deze immersive ervaringen zagen we dat de ruimtes die we moesten maken in wezen een showroom zouden zijn. Toen hebben we besloten om een virtuele Mall te maken waar je doorheen kunt lopen met zowel een mobiel apparaat als een VR-headset. Uiteindelijk zal die Mall honderd verdiepingen hoog zijn. Hij staat open voor iedereen die geïnteresseerd is om deel uit te maken van onze gemeenschap, en het is een heel coole manier om merken voor het voetlicht te brengen.”