Het moederbedrijf van Facebook en Instagram, Meta, heeft 400 Quest 2 VR-brillen gedoneerd aan het mediamuseum Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats in Hilversum. Met de donatie wil Meta bijdragen aan de ontwikkeling van technologie in het onderwijs. De Metaverse Werkplaats is namelijk een overkoepelend initiatief van zes mbo-scholen waar honderden studenten bouwen aan nieuwe virtuele werelden.
Foto boven: Markus Reinisch, Marilene Streefland en John Leek.
Tijdens de Immersive Tech Week in Rotterdam maakte Markus Reinisch, vice president public policy bij Meta Europa, bekend dat het bedrijf 400 Meta Quest 2-headsets doneert. De VR-brillen komen terecht bij de Metaverse Werkplaats, een samenwerkingsverband tussen zes mbo’s, maar worden ook ingezet door het mediamuseum van Beeld & Geluid op het mediapark in Hilversum.
Het bouwen aan de metaverse
Markus Reinisch, Vice President Public Policy, Europe van Meta: “Het bouwen van de metaverse en het veranderen van de manier waarop we leren door immersieve technologie wordt niet gedaan door één bedrijf. We zijn dan ook trots om samen te werken met Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats en hen te helpen bij het opleiden van de volgende generatie creators en ontwikkelaars in de Nederlandse mediasector.”
De Metaverse Werkplaats is een initiatief van zes mbo-scholen, namelijk Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto (Utrecht), Grafisch Lyceum Rotterdam, Cibap (Zwolle) en SintLucas (Eindhoven). De scholen hebben ervoor gekozen om de werkplaats centraal in het land op te zetten en kozen daarom voor het mediapark in Hilversum. Daar worden honderden studenten samen met docenten en mediaprofessionals opgeleid voor de volgende evolutie van het web: web3 en de metaverse.
Metaverse Werkplaats in Hilversum
De komende jaren werken ze in het mediapark aan virtuele werelden en interactieve 3D-ervaringen, zodat er een snellere adoptie van deze technologie in onderwijs en de praktijk plaatsvindt. Een voorbeeld van een project is bijvoorbeeld het ontwikkelen van een VR-beleving voor het CineKid Festival. De 400 VR-brillen van Meta moeten de ontwikkeling hiervan stimuleren. Daarmee wordt namelijk de toegang tot deze technologie verlaagd.
Marilene Streefland, Voorzitter van het College van Bestuur van het Mediacollege Amsterdam, zegt: “De donatie van Meta en de samenwerking met Beeld & Geluid zorgen ervoor dat we als Metaverse Werkplaats sneller kunnen opschalen en het bereik en de impact van de onderwijsprojecten kunnen vergroten.” John Leek, manager creatieve industrie bij Beeld & Geluid, vult aan: “De samenwerking met Meta en de Metaverse Werkplaats geeft een sterke impuls aan talentontwikkeling in het AR- en VR-ecosysteem in Nederland.”
VR-brillen voor een metaversemuseum
Naast de inzet van de VR-brillen voor de projecten van de studenten worden de headsets ook ingezet voor het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid. Dat museum gaat op 11 februari 2023 open. Op de verdieping ‘Verwonderen’ kunnen bezoekers de toekomst van media ervaren en daar worden dan eveneens metaverse-innovaties van Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats getoond.