Het gaat goed met de Nederlandse XR-industrie. Steeds meer organisaties zijn op zoek naar toepassingen om hun propositie toegevoegde waarde te geven met een virtuele component. Een nadeel is echter dat op veel verschillende plaatsen aan hetzelfde wordt gewerkt. Dat kan efficiënter, vinden de oprichters van de Nederlandse XR Community. We spraken hierover met Jan Verwoerd.
Initiatiefnemer van de XR Community is Tim Nijland van VR Owl. Mede-oprichter Jan Verwoerd vertelt: “Met hem werken we al vele jaren samen, hij is erg actief in de markt. We zagen dat er weliswaar contacten werden gelegd, maar in praktijk kwamen mensen vooral halen, niet delen. Met de XR-community willen we daar verandering in brengen. Daarnaast is een brancheorganisatie erg belangrijk, zeker in een markt die zo snel groeit als die van ons. En helemaal in een innovatieve markt die voor veel mensen nog onoverzichtelijk is.”
“De reden dat ik me inzet voor de XR-community is dat er veel partijen zijn, inclusief overheid en multinationals, die allemaal het wiel proberen uit te vinden met verschillende leveranciers. De een doet dat beter dan de ander, maar iedere keer doen zij in feite hetzelfde. Bij de overheid is er bovendien sprake van publiek geld, dus dat is zonde.”
Leren
Hij vervolgt “Wij willen proberen om meer naar boven te krijgen waar iedereen mee bezig is, en wat hun bevindingen daarin zijn. Want daar kunnen we met zijn allen van leren, en sneller voortgang boeken. Als bijvoorbeeld op vijf plaatsen vijf keer hetzelfde wordt ontwikkeld voor een bepaald bedrag, kun je dat beter één keer doen voor twintig procent van die kosten, en de rest van dat geld aan doorontwikkeling besteden.”
“Zelf proberen we zo gericht mogelijk te werken door niet met nieuwe klanten gelijk een groot project te beginnen. Dat klinkt voor een ondernemer tegenstrijdig, maar we hebben gezien dat het beter is snel een paar kleine dingen succesvol te doen, dan risico te lopen dat een groot project mislukt. Die kleine dingen kun je gelijk testen, en er feedback mee verzamelen. In de XR-community proberen we met een groep collega’s van wie we weten dat ze het goed doen elkaar te helpen dergelijke learnings naar boven te krijgen.”
Enthousiast
Een cruciaal onderdeel van de activiteiten in de XR Community is bovendien educatie. “Dat vind ik persoonlijk een heel belangrijk thema. Onze markt heeft te weinig mensen. Er worden niet per sé te weinig mensen opgeleid, maar er vertrekken er wel veel naar andere branches. Terwijl onze industrie juist heel veelzijdig is, maar schoolverlaters soms niet eens weten dat we bestaan. We willen ze dus enthousiast maken voor de XR-business.”
Het aantal mensen dat te maken gaat krijgen met XR zal in de toekomst alleen maar groter worden. “Dat game developers ermee te maken krijgen is logisch. Maar minder mensen zien dat het ook geldt voor bijvoorbeeld fotografen en grafisch ontwerpers.”
Praktijk
En de praktijkvoorbeelden zijn er al. ‘Vaak wordt gesproken over de XR-industrie als iets dat nog gaat komen. Maar veel mensen gebruiken XR al zonder dat ze zich ervan bewust zijn. Een van de meest gespeelde games is Pokemon Go, dat is puur AR. Het wordt echter niet als zodanig naar buiten gebracht. En dat is ook juist waar XR het meest succesvol is, want het mag nooit een doel op zich zijn, het is een middel zijn om iets anders beter, sneller of leuker te maken.”
Een branche die echt te maken heeft met disruptie door VR is de trainingsindustrie. “De brandweer bijvoorbeeld traint mensen in virtual reality in het gebruik van een bepaalde wagen waar er fysiek maar één van is, terwijl er heel veel mensen zijn die ermee zouden moeten trainen. Maar als mensen die training eerst in VR krijgen dan kunnen ze gelijk al veel meer met die auto wanneer ze hem zelf krijgen.”
“Een ander voorbeeld is trainen in operatiekamers. Dat is fysiek heel lastig, want die zijn heel vaak in gebruik. Maar die training van operatiekamer- personeel is wettelijk verplicht. Dat kunnen ze dus ook heel goed doen in een in VR nagemaakte operatiekamer.
Goede ontwikkelaars
Een andere industrie waar VR hard groeit is fashion. “Waar voorheen bijvoorbeeld stof- en kledingsamples de hele wereld over werden gestuurd, kun je dat nu doen in digitale vorm met 3D ingescande samples die snel over de hele wereld kunnen worden bekeken.”
Het valt hem wel op dat de bekendheid met VR toeneemt. “Waar je een aantal jaren geleden altijd nog veel moest uitleggen, hebben de meeste mensen er nu in ieder geval van gehoord. En we hebben in Nederland hele goede ontwikkelaars, we kunnen hier veel.”
Jan Verwoerd is oprichter van de 360-fabriek, een Immersive Media Studio en een gevestigde naam op het gebied van 3D, Virtual en Augmented Reality applicaties. De studio is gespecialiseerd in het digitaliseren van objecten en omgevingen op fotorealistische basis, onder meer voor (internationale) high-end merken maar ook voor andere VR/AR studio’s. Jan Verwoerd is het bedrijf zeven jaar geleden begonnen omdat hij graag wilde bijdragen aan de groei van VR/AR in Nederland: “Het is mijn passie en dat is het al sinds de tijd dat er geen VR brillen waren.”