Home Real infrastructure Reportage Metaverse Pitch: Agoraverse

Reportage Metaverse Pitch: Agoraverse

door Marco van der Hoeven

De TikTok-generatie heeft een opvallend korte aandachtsspanne, waardoor ze al snel verveeld raken bij het bezoeken van traditionele websites. Om toch digitaal klanten voor bedrijven te trekken, biedt startup Agoraverse een platform ‘dat de verkoop van producten of diensten via Metaverse mogelijk maakt, waarbij het beste uit e-commerce, retail, maar ook gaming wordt gehaald.’ Tijdens het Metaverse Pitch-evenement deze week vertelde Oscar Bellei over zijn visie.

Oscar Bellei is CEO en mede-oprichter van de Agoraverse. Hij legt uit: “We zien onszelf als een ontwikkelstudio voor de Metaverse, wat betekent dat we virtuele werelden en virtuele ervaringen voor bedrijven creëren die worden ingezet als marketing-, branding- en conversietools. We kunnen werelden creëren die specifiek zijn voor de behoeften van onze klant, en we zorgen voor deliverables die je kunt meten.”

Agoraverse begon een jaar geleden als een NFT-project. Bellei: “We hebben in februari een NFT-collectie geslagen op de Solana-blockchain, en het was een enorm succes. We waren binnen een paar seconden uitverkocht, en hadden een uitzonderlijk goede engagement van de community. Dus met dit NFT-succes hebben we een mooi bedrag opgehaald. We besloten toen dat we wat verder wilden gaan met het idee van virtuele appartementconcepten. Dat klinkt cool, maar wat doe je ermee? We wilden dus onderzoeken waar de Metaverse vandaag nuttig voor zou kunnen zijn.”

Verhalen vertellen

“We besloten om virtuele werelden te creëren die als winkels zouden functioneren, en tegelijk verder konden gaan dan alleen het verkopen van een product: winkels die verhalen kunnen vertellen en de gebruiker kunnen entertainen. Want een probleem dat ons opviel, is dat gebruikers steeds meer uitgekeken raken op traditionele websites. Het gemiddelde websitebezoek duurt minder dan drie minuten. Er is een bouncepercentage van 47% in elke branche op websites. De aandachtsspanne van de gemiddelde gebruiker is 8,25 seconden. Dus die aandachtsspanne is tegenwoordig duidelijk een groot probleem, we hebben tenslotte te maken met de TikTok-generatie.”

Door dit gebrek aan retentie lopen bedrijven inkomsten mis, stelt Bellei. “Een gemiddelde conversieratio van een website is 5% en het gemiddelde van een winkel is 30%. Dat is dus een verschil van 25%. En we zien Agoraverse als de oplossing om deze kloof te overbruggen. Wat we hebben gebouwd, is een platform dat de verkoop van producten of diensten via de Metaverse mogelijk maakt, waarbij we het beste uit e-commerce, retail, maar ook gaming halen.”

Metashops

Metashops zijn volgens hem in de toekomst de vervangers van websites, omdat het gebruikers vermaak biedt. “Het is iets unieks, iets dat hun aandacht trekt, wat hen nieuwsgierig maakt naar meer. Ze zijn bedoeld om net zo toegankelijk te zijn als websites met een traditioneel gebruikerstraject, nog steeds vertrouwd voor de gebruiker. En het is een beetje minder eenzaam. Want een website bezoeken is een eenzame ervaring. Maar met de Metaverse kun je het met anderen doen.”

“En voor onze zakelijke klanten is het een middel om meer te kunnen verkopen, en hun branding- en marketingmogelijkheden te vergroten. Het is net zo betaalbaar en gemakkelijk te maken als een website, maar het is overtuigender, aantrekkelijker en meer gedifferentieerd. Wij denken dat in sommige sterk competitieve industrieën een technische voorsprong cruciaal zal worden. Want een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is: waar gaat  deze Roblox-generatie – tweehonderd miljoen spelers per maand – naar op zoek als ze achttien worden en onlineconsument worden? Ze zullen op zoek gaan naar ervaringen waarmee ze vertrouwd zijn en waarmee ze zich kunnen identificeren. Daar zien we dat onze Meta Shop-oplossing echt werkt.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant