Om het Jaar van het Konijn te vieren, werkt McDonald’s USA samen met videomaker Karen X Cheng voor een uitgebreide en interactieve marketingcampagne. De samenwerking omvat creatieve ontwerpen van Cheng, een AR-filter, een metaverse-ervaring en een commercial die gebruikmaakt van AI-technologie. Cheng is verheugd om haar erfgoed en dat van de AAPI-gemeenschap tot leven te brengen met de campagne.
Het maanjaar van het konijn begon op 22 januari 2023, toen de campagne van start ging. Het bevatte een augmented reality (AR-) filter, dat beschikbaar was via Instagram. Fans konden de overgang van het jaar van de tijger (2022) naar het jaar van het konijn (2023) door middel van een 3D-illusie meemaken. Momenteel kunnen fans nog steeds de metaverse ruimte ervaren die McDonald’s heeft gecreëerd voor het jaar van het konijn.
In de virtuele ruimte die McDonalds creëerde, worden traditionele Aziatische invloeden vermengd met futuristische elementen, waaronder 3D-sculpturen van de 12 Chinese dierenriemtekens. De wereld wordt gehost op Spatial en is toegankelijk via elk verbonden apparaat. Op 25 januari konden fans het nieuwe jaar vieren met gasten van over de hele wereld. Op 2 februari kunnen fans artiesten, zoals Karen X Cheng, in avatar-vorm ontmoeten.
AI-aangedreven advertentie door McDonald’s
Ten slotte lanceerde McDonald’s een door AI-gedreven televisiecommercial die is geïnspireerd op Cheng’s jeugdherinneringen aan het nieuwe maanjaar. De advertentie bevat NeRF-technologie (neural radiance fields) om een 3D-scène te creëren met behulp van AI. Kijkers kunnen een QR-code op het scherm scannen om het kunstwerk in de commercial te ervaren als een interactief AR-filter. De campagne is gemaakt door IW Group voor McDonald’s.
“We weten dat onze fans op het snijvlak van innovatie en cultuur leven, en dat is waar McDonald’s hen moet ontmoeten”, zegt Elizabeth Campbell, McDonald’s Senior Director, Cultural Engagement Strategy. “Onze samenwerking met Karen X Cheng biedt nieuwe, technologisch vooruitstrevende manieren om het Jaar van het Konijn te ervaren, terwijl we ook de erfenis van de feestdag eren en de AAPI-gemeenschap opbeuren. The Golden Arches is trots om het nieuwe jaar een kickstart te geven met een interactieve campagne die nodigt onze fans uit om actieve deelnemers te worden aan een wereldwijd cultureel feest.”
Samenwerken met McDonald’s
Cheng staat bekend om haar virale video’s en samenwerkingen met beroemdheden uit de A-lijst, die meer dan 500 miljoen keer zijn bekeken. “Samenwerken met McDonald’s om een campagne te creëren die niet alleen aansluit bij mijn passies als maker, maar ook bij mijn culturele identiteit is een droom die uitkomt”, aldus Karen Cheng. “Als een oude Golden Arches-fan is het een eer om een creatief canvas te krijgen waarmee ik mijn persoonlijke verhaal kan delen en mijn uitdrukking van de vakantie aan een breder publiek kan laten zien.”
De campagne heeft tot doel de nieuwe maanjaarwaarden van saamhorigheid, vreugde en optimisme te bevorderen via onconventionele en traditionele kanalen. “Voortbouwend op de baanbrekende Lunar New Year-campagne van vorig jaar, met een baanbrekend evenement van Golden Arches in de metaverse, was ons doel om ultramoderne technologie te gebruiken om de virtuele en interactieve ervaringen voor merkfans te verbeteren,” zei Nita Song, President & Chief Momentum Officer bij IW Group.
Over Karen X Cheng en de AAPI-gemeenschap
Genoemd in Inc’s 30 Under 30 (2018) en Adweek’s Creative 100 (2018), Cheng’s opvallende inhoud combineert haar passie voor innovatie en persoonlijke verhalen. Enkele van haar meest populaire video’s zijn onder meer leren dansen in een jaar, het maken van de eerste kunstmatig intelligente tijdschriftomslag en het maken van een VR-dansvideo voor de metaverse.
Als onderdeel van de voortdurende toewijding van McDonald’s aan het vieren van cultuur en het dienen van gemeenschappen, ondersteunt het bedrijf Aziatische Amerikanen en Pacific Islanders (AAPI’s) door middel van jaarlange programma’s die erop gericht zijn ervoor te zorgen dat deze gemeenschappen zich gezien en gehoord voelen. Naast het vieren van belangrijke culturele momenten zoals Lunar New Year, Asian Pacific American Heritage Month, Mid-Autumn Festival en Diwali, zet McDonald’s zich ook in om tegemoet te komen aan de behoeften van AAPI-jongeren met initiatieven zoals APA Next, een op AAPI gericht onderwijsinitiatief gelanceerd in 2021 om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van AAPI-studenten.