Om een bezoek aan IKEA voor kinderen interessanter te maken, heeft het Zweedse bedrijf een in-store AR-game gelanceerd, genaamd Lilla Äventyret. Geïnspireerd door IKEA’s BLÅVINGAD-collectie speelgoed met onderwaterthema, laat het spel kinderen verschillende zeedieren ontdekken. Helaas voor kinderen over de hele wereld is het spel alleen verkrijgbaar in 21 IKEA winkels in Zweden. Om de game te ontwikkelen heeft het bedrijf samengewerkt met Warpin Reality en Meta.
IKEA Retail Sweden heeft een nieuwe augmented reality (AR)-ervaring gelanceerd in 21 winkels in Zweden, genaamd Lilla Äventyret oftewel klein avontuur. Kinderen kunnen de in-store AR-game gebruiken om een onderwaterwereld en haar bewoners te verkennen, geïnspireerd door BLÅVINGAD. Deze collectie speelgoed met onderwaterthema is gemaakt van gerecycled PET en plastic dat uit de oceaan is gehaald. Om toegang te krijgen tot het spel, kunnen kinderen een QR-code scannen die hen naar Instagram brengt.
In-store AR-game
Kortom, Lilla Äventyret is een Instagram-filter waarmee kinderen de AR-elementen van het spel kunnen zien. Ook kunnen kinderen en hun ouders selfies maken met wezens zoals octopussen, schildpadden en orka’s. Om de in-store AR-game te ontwikkelen, heeft IKEA samengewerkt met Meta, het moederbedrijf van Instagram. Warpin Reality hielp ook bij de ontwikkeling van het spel. “We onderzoeken voortdurend nieuwe manieren om onze klanten te ontmoeten”, zegt Helena Gouiveia, marketingmanager bij IKEA Retail Sweden, in een officiële verklaring.
Ze vervolgt: “Momenteel doen we dat door een spel te ontwikkelen voor iedereen die op zoek is naar een leuke ervaring voor het hele gezin. De AR-game in de winkel is gebaseerd op onze collectie BLÅVINGAD, op de interesses en nieuwsgierigheid van kinderen, maar ook op hun zorgen over onze oceanen. Dankzij het spel kunnen kinderen in onze winkels meer leren over het leven in zee en wat er onder de oppervlakte gebeurt.”
Meeslepende ervaringen creëren
“Naarmate de technologie evolueert, nemen ook de kansen voor merken toe om meer boeiende en meeslepende ervaringen te creëren”, zegt Josefine Billström Raasakka, creatief strateeg van Meta. “Dit project is een interessante stap in het creëren van een rijkere klantervaring bij IKEA door technologieën zoals augmented reality te verweven als onderdeel van de winkelervaring.”
Emma Ridderstad, CEO van Warpin Reality, zegt: “In nauwe samenwerking met Meta hebben we de grenzen van SPARK AR uitgedaagd en getest, van een eenvoudig filter naar het creëren van een unieke ervaring voor het hele gezin. Het is inspirerend om te zien hoe IKEA nieuwe mogelijkheden verkent, en tegelijkertijd is het een goed voorbeeld van hoe AR kan worden gebruikt om de klantervaring in de winkel te verbeteren. We zijn er trots op deel uit te maken van dit project.”
Niet de eerste AR-ervaring
IKEA heeft augmented reality (AR) al eerder gebruikt in een app om meubels in je huis te bekijken. Zo kunnen klanten zien of de nieuwe bank of keuken past in hun woning. Naast het plaatsen van nieuwe meubels heeft IKEA ook iets uitgebracht genaamd Kreativ. Met deze digitale ontwerptool kunnen gebruikers ook fysiek meubilair verwijderen, zodat ze een volledig beeld krijgen van de nieuwe situatie.