Voor het internet kwam, was adverteren simpelweg schieten met hagel. Zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken met je verhaal. Er blijft altijd wel iets hangen. Billboards, TV reclame’s En advertenties waren troef.
Online kwam er veel meer data beschikbaar om gericht te adverteren. Maar nog steeds was de zichtbaarheid van je merk en je product het centrale verhaal. Er werd afgerekend op aantal views voor banners. En er werd afgerekend op product verkopen (conversies). Echte interactie met het merk bestond niet.
De Metaverse zet logischerwijze alle twee deze modellen op zijn kop. Ten eerste heeft de jonge consument een aandachtsspanne van maximaal 8 seconden. Ten tweede is de enige manier om te overleven als merk tegenwoordig om zeer hoge interactieve waarde te creëren. Niet alleen is de Metaverse daar geschikt voor iets anders heeft ook nauwelijks meer waarde.
De Experience maatschappij is hier.
Dit dwingt bedrijven op een hele andere manier om te gaan met hun merk en hun klant. Er moeten werkelijke relaties worden gebouwd. Daar zijn heel veel marketeers niet zo goed in. Daar komen hele andere vakmensen bij kijken.
Experience designers, vormgevers en verhalenvertellers Zijn de gewilde werknemers voor marketingbedrijven van de toekomst. Ook de KP ’s die we op reclame en marketing projecteren zullen totaal anders moeten worden en op een andere manier moeten worden gemeten.
Dit is een oproep aan grote merken en reclame-en marketingbureaus om te veranderen. Er is veel meer plezier te beleven en veel meer geld te verdienen als je nu begint. Focus daarbij ook vooral op de rol die kunstmatige intelligentie kan spelen. De neurale netwerken maken interactieve omgevingen en avatars mogelijk. Daarmee kun je de kosten ook nog In de hand houden.