“Momenteel is de metaverse niet persoonlijk genoeg. We hebben geen oogcontact en er is geen emotionele connectie”, vertelt Remco Sikkema, Movella. Dat is volgens hem een voorwaarde voor de ontwikkeling van de metaverse. Tegelijkertijd weten we eigenlijk helemaal niet waar het heen gaat: “In de jaren negentig van de vorige eeuw wisten we ook niet hoe onthand we ons zouden voelen zonder mobiele telefoon.”
“We weten gewoonweg niet wat de metaverse teweeg gaat brengen.” Aan het woord is Remco Sikkema, Senior MarCom Manager bij Movella. Hij omschrijft de metaverse als een moment in tijd wanneer de virtuele en fysieke wereld steeds minder goed van elkaar te onderscheiden zijn. Hij heeft dus een idee, maar hoe dat precies vorm krijgt, is nog onduidelijk. Maar dat het impact gaat hebben, daar is Sikkema van overtuigd.
24/7 bereikbaar zijn? Liever niet!
“Ik vergelijk het met hoe mensen in de jaren negentig van de vorige eeuw keken naar de mobiele telefoon”, vertelt hij. Hij haalt een filmpje aan, waarop mensen zijn te zien die in de jaren negentig spraken over de mobiele telefoon. “Mensen wilden niet 24/7 bereikbaar zijn, maar nu ben je zonder telefoon echt onthand. Die ontwikkeling was niet te voorspellen en dat is ook wat we nu zien.”
“Hoe wij nu via Teams praten, dat kan totaal veranderen. Misschien zitten we straks in een digitale ruimte met elkaar te praten, terwijl één van ons in het bos loopt. Daarvoor moet de technologie en hoe we die gebruiken, veranderen. Bijvoorbeeld, ik kan nu jouw gezichtsuitdrukking zien en je ziet dat ik met mijn handen praat. Dat moet ook toegevoegd worden. Het moet allemaal veel persoonlijker en echt worden.”
Mark Zückerberg wordt niet begrepen
Hoe Sikkema denkt over hoe de metaverse zich moet ontwikkelen, sluit aan met hoe Mark Zückerberg, de CEO van Meta, in zijn eerste presentatie over de metaverse sprak. “Ik denk dat Mark niet begrepen wordt. Ik vond het best een goed verhaal, want hij wilde een wereld creëren waar we op een persoonlijke manier kunnen converseren. Dat het een wereld is waar mensen zich veilig voelen en zich persoonlijk met elkaar kunnen verbinden.”
Momenteel is de metaverse nog niet persoonlijk genoeg, aldus Sikkema: “De digitale wereld voelt nu vrij nep en plat. Er is geen emotionele connectie. Er is geen oogcontact. Als je je arm bijvoorbeeld optilt, gaat die dwars door je hoofd. Dat moet allemaal beter. Dus toen Horizon (van Meta) benen toevoegde aan hun avatars, was dat een groot ding. Het lijkt klein, maar er is veel geld en tijd geïnvesteerd om het mogelijk te maken.”
Dalende investeringen en massaontslagen
Omdat we niet weten waar het naartoe gaat, is het niet handig hoe de media rapporteert over de massaontslagen en dalende investeringen, aldus Sikkema: “Er worden dan bij Disney bijvoorbeeld heel team van vijftig man ontslagen waar misschien maar vijf man daadwerkelijk werkte aan de metaverse. Dat is dan nieuws, terwijl de ontslagronde 7.000 mensen betrof. Het is niet fair dat de focus nu ligt op die ontslagen bij het metaverse, terwijl het plaatje veel groter is.”
De ontwikkelingen zijn misschien minder zichtbaar, maar zeker niet minder waardevol vertelt Sikkema. Bijvoorbeeld: waar het vroeger al snel een ton kostte om een virtueel karakter van jezelf te laten maken, kan je het nu heel makkelijk met een app op je telefoon. Het is daarmee voor iedereen bereikbaar. Tegelijkertijd wordt aan de zakelijke kant VR en AR steeds meer ingezet om bijvoorbeeld onderhoud te plegen of te oefenen voor calamiteiten.
Ontwikkelingen in de automotive
“In de automotive maken ze bijvoorbeeld een digital twin van fabrieken. Op de millimeter nauwkeurig zien ze dankzij sensoren en camera’s waar mensen lopen en hoe ze werken. Die informatie kan worden gebruikt om veiligheid op de werkvloer te verbeteren. Er kan bijvoorbeeld worden gedetecteerd als een medewerker te vaak bukt of te ver reikt. Door deze informatie te gebruiken kan ziekteverzuim worden teruggebracht.”
Ook is onder andere BMW bezig met de ontwikkeling van de auto van de toekomst, zoals racen in een virtuele wereld of de toevoeging van AR-elementen tijdens de rit. “Ik ben dan ook een groot fan van AR. Ik vind dat heel gaaf dat het normaal kan worden dat je waarde uit je omgeving haalt. Maar het lijkt mij ook mooi als ik tijdens een lange reis een virtueel maatje naast me heb zitten in de auto.”