Nieuwe technologieën zoals artificial intelligence (AI) en web3 stimuleren komend jaar creativiteit en de aandacht voor communities en dataprivacy. Dat is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023. Het rapport is gebaseerd op de input van het wereldwijde netwerk van het adviesbureau. Alle trends hebben indirect ook invloed op hoe de metaverse zich gaat ontwikkelen.
De belangrijkste trends uit Accenture Life Trends 2023 die invloed hebben op de ontwikkeling van de metaverse, zijn:
- AI stimuleert creativiteit: één van de technologieën waarop de metaverse is gebaseerd is AI, zo blijkt uit het interview dat we hadden met Accenture. Volgens het trendrapport wordt AI steeds breder beschikbaar en stimuleert deze technologie creativiteit. Iedereen kan eenvoudig teksten, beelden en muziek creëren met AI. Het is alleen de vraag hoe organisaties AI gaan inzetten om zich te onderscheiden en waarde toevoegen voor klanten.
- De toekomst van loyaliteit: volgens Accenture is steeds meer behoefte aan community building. Communities bieden namelijk veiligheid in deze instabiele en continu veranderende wereld. Ook voor het creëren van echte binding met klanten is de inzet van communities dus onontbeerlijk. De metaverse kan hiervan een uiting zijn.
- Werk is persoonlijker dan ooit, aldus Accenture Life Trends 2023. Hoewel Accenture in coronatijd nog de nadruk legde op digitale ontmoeting voor bijvoorbeeld onboarding, geven ze nu aan dat persoonlijke en toevallige ontmoetingen cruciaal zijn voor mentorschap, innovatie, cultuur en inclusiviteit.
- Beheer over eigen gegevens: volgens het trendrapport nemen consumenten steeds meer beheer over hun eigen gegevens. En dat kan ook dankzij digitale wallets en tokenisation. Volgens Accenture is dat een positieve ontwikkeling, ook voor organisaties, aangezien de gegevens die mensen wél delen veel waardevoller zijn.
Laatste trend uit Accenture Life Trends 2023
De overkoepelende trend waar Accenture in zijn rapport mee begon was de permanente crisis die vraagt om flexibiliteit. Sohel Aziz, managing director Frankrijk, Nederland en België bij Accenture Song zegt hierover: “Door de vele gebeurtenissen in de wereld en in het leven van consumenten is de zorg om controle te hebben over hun eigen leven groter dan ooit. Dat heeft enorme impact op de relatie tussen merken en organisaties. Maar biedt ook kansen: het biedt bedrijven de kans om nieuwe, frisse relaties met klanten op te bouwen.”
Het complete Life Trends 2023-rapport vind je hier.