De groeiende aandacht van consumenten èn bedrijven voor de Metaverse als een creator-economie en een handig hulpmiddel om dagelijkse taken te verbeteren, zal tegen het einde van 2025 leiden tot een sector met een omvang van $ 1 biljoen zei Accenture aan het begin van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Volgens het onderzoek ziet meer dan de helft (55%) van de ongeveer 9.000 ondervraagde consumenten de Metaverse als een zakelijke kans om content te creëren en er geld mee te verdienen. De meeste (89%) C-suite executives geloven ook dat de Metaverse een belangrijke rol zal spelen in de toekomstige groei van hun organisatie, volgens een ander onderzoek onder 3.200 C-suite executives. De onderzoekers schatten dat 4,2% van de bedrijfsinkomsten, of een totaal van $ 1 biljoen, tegen het einde van 2025 zou kunnen komen uit Metaverse ervaringen en commercie.
De bevindingen geven aan dat 55% van de consumenten actieve gebruikers van de Metaverse wil zijn en dat bijna allemaal (90%) dit het komende jaar willen doen. De belangrijkste functies die consumenten willen zijn gebruiksvriendelijke interfaces (genoemd door 70%) en toegang tot een breed scala aan applicaties (68%), die beter presteerden dan meer “formele” functies, zoals flitsende headsets (55%) en de mogelijkheid om avatars te personaliseren (55%).
Terwijl gamen aantrekkelijk is voor 59% van de Metaverse gebruikers, ziet slechts 4% van de consumenten de Metaverse alleen als een spelplatform. 70% zegt zelfs van plan te zijn de Metaverse te gebruiken om toegang te krijgen tot producten en diensten op het gebied van media en entertainment, fitness, detailhandel, reizen en gezondheidszorg.
Deze voorkeuren verschillen per leeftijd, waarbij jongere consumenten meer geïnteresseerd zijn in media en fitness en ouderen in nieuwe manieren om toegang te krijgen tot gezondheidsdiensten. Wat ze echter allemaal gemeen hebben, is de wens om de dingen die ze al elke dag doen te verbeteren, zoals de ervaring van thuis trainen (genoemd door 60%) of het verbeteren van interacties met gezondheidswerkers (55%).
“De Metaverse als een continuüm van technologieën en mensgerichte ervaringen zal het volgende tijdperk van ons digitale leven inluiden en alle aspecten van het bedrijfsleven transformeren”, zegt David Treat, senior managing director en co-lead van Accenture’s Metaverse Continuum business group. “Dit alles wordt ondersteund door kansen voor nieuwe producten en diensten, digitale activa, bedrijfsmodellen en de technische capaciteit om een gevoel van aanwezigheid en expressie over te brengen.”
Kevan Yalowitz, Accenture’s Software & Platforms industry practice lead, voegde hieraan toe: “Consumenten beginnen de Metaverse te zien als een essentiële tool die, wanneer geïntegreerd in hun leven, de manier waarop ze taken uitvoeren kan stroomlijnen en de productiviteit kan verhogen. Bedrijven die in staat zijn om tastbare ervaringen te bieden die tegemoetkomen aan de behoeften van de consument op belangrijke interessegebieden, zullen het voordeel van een early mover krijgen in een zich snel vormende Metaverse industrie.”
Om de kans volledig te benutten, moeten bedrijven strategisch zijn over veranderingen in het bedrijfsmodel die mogelijk worden gemaakt door de Metaverse, terwijl ze alle belanghebbenden betrekken bij de ervaringen die ze creëren:
- Wees creatief en houd het simpel – Bedrijven zouden alleen Metaverse ervaringen moeten ontwikkelen die binnen de mentale modellen van hun gebruikers vallen. Creativiteit is nog steeds de sleutel, maar dit betekent teruggaan naar de basis en omhoog bouwen. Met deze mentaliteit kunnen bedrijven zich richten op de juiste omgekeerde strategieën en operationele modellen.
- Begin klein en gefocust – Bedrijven moeten de Metaverse benaderen met een rigoureuze, klantgerichte mentaliteit die kunstzinnig in hun behoeften voorziet. Ze moeten zich ook concentreren op het begrijpen hoe de Metaverse op verschillende delen van het bedrijf kan worden toegepast.
- Maak gebruik van vroege bouwstenen – Metaverse- en Web3-ecosystemen ontwikkelen zich snel en lanceren nieuwe kansen voor het genereren van waarde. Dit blijft nieuwe deuren openen voor bedrijven, zolang ze zich snel maar bedachtzaam op de juiste gebieden richten.
Zie ook