Volgens IDC Research vertraagt de groei voor AR- en VR-headsets in 2023. Deze voorspelling is gebaseerd op het zwakker dan verwachte 2022. Toch bereikt de wereldwijde vraag naar verwachting een hoeveelheid van 10,1 miljoen headsets, gebaseerd op het Worldwide Quarterly Augmented en Virtual Reality Headset Tracker. Ook verwacht het onderzoeksbureau een samengestelde groei van 32,6% voor de komende vijf jaar.
IDC Research heeft zijn prognose voor augmented en virtual reality (AR en VR) headsets in 2023 verlaagd vanwege het lager dan verwachte aantal verzonden headsets in 2022. Ze verwachten dat er in 2023 10,1 miljoen stuks zullen worden verzonden. Dat is een groei van 14% vergeleken met 2022. Maar het onderzoeksbureau verwacht een versnelling in de prognoseperiode 2023-2027 met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) over vijf jaar van 32,6%.
IDC Research: nieuwe apparaten zorgen voor momentum
Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager van Mobility and Consumer Device Trackers bij IDC Research zegt: “Het uitdagende macro-economische klimaat is grotendeels verantwoordelijk voor de verlaagde verwachtingen van dit jaar, hoewel het niet alle leveranciers in gelijke mate zal beïnvloeden. Sony’s nieuwe PSVR2 en Apple’s uitstapje naar de markt helpen in het genereren van extra volume, terwijl nieuwe apparaten van Meta en Pico, die tegen het einde van 2023 worden verwacht, in 2024 een momentum voor VR zullen creëren. Ondertussen wordt op het AR-front verwacht dat consumentgerichte merken zoals Xiaomi, Oppo en TCL de bewustwording van de consument beïnvloeden in de loop van de komende 6-18 maanden.”
Stand-alone devices komen voor een uitdaging te staan, zegt het onderzoeksbureau, vanwege de extreme populariteit in 2020 en 2021. Headsets met VR- en AR-brillen krijgen echter een relatief gemakkelijker pad naar groei = vanwege het gebrek aan volumes in 2022. “Het gebruik van VR door consumenten heeft de AR- en VR-markt gedomineerd, maar de groeiende belangstelling van consumenten voor AR geeft dat segment opnieuw vorm”, aldus Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur van het onderzoeksteam Augmented and Virtual Reality van IDC.
Gaming voor VR-headsets
Hij vervolgt: “Van oudsher hebben commerciële gebruikers het AR-segment aangevoerd met trainings- en buitendiensttoepassingen. Maar met de komst van lichtere vormfactoren, helderdere schermen, helder geluid en een groeiende lijst met titels, geven early adopters de slinger in de andere richting. Gecombineerd met de wijdverspreide populariteit van gaming voor VR-headsets, is het gebruik door de consument leidend voor beide segmenten, zelfs als de argumenten voor commercieel gebruik toenemen.”