Home Maatschappelijke Reality Nederlandse EdTech-sector groeit explosief, meeste investeringen in Immersive Tech

Nederlandse EdTech-sector groeit explosief, meeste investeringen in Immersive Tech

door Marco van der Hoeven

De Nederlandse EdTech-sector heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt, wat heeft geleid tot de creatie van 11.000 banen en een sterke internationale positie als innovatiehub. Dit komt naar voren in het rapport dat Stichting Dutch EdTech vandaag publiceert. Ondanks deze positieve ontwikkelingen is het volgens Dutch EdTech essentieel dat we het EdTech-ecosysteem versterken door samen te werken met stakeholders, zoals de overheid en investeerders. Alleen op die manier kunnen ondernemers blijven bijdragen aan levenslang leren en kan Nederland zijn koppositie behouden.

In de afgelopen jaren heeft het onderwijs ingrijpende veranderingen doorgemaakt, waarbij EdTech een cruciale rol speelt. Het maakt leren toegankelijker, flexibeler en effectiever. Innovaties zoals kunstmatige intelligentie (AI) en immersive leermiddelen stimuleren zowel gepersonaliseerd leren als professionele ontwikkeling. Nederlandse EdTech-startups spelen een steeds prominentere rol, zo concludeert het rapport.

De Nederlandse EdTech-sector is de afgelopen drie jaar dan ook flink gegroeid, zo blijkt uit het rapport van Dutch Edtech in samenwerking met ROM Utrecht en met Dealroom als dataprovider. Het aantal bedrijven is gestegen van 407 naar 475. De totale waarde van deze bedrijven is toegenomen van $1,33 miljard naar $1,75 miljard, en het aantal fulltime werknemers is gegroeid van 2.500 naar 11.000. Dit laat zien dat er meer geld wordt geïnvesteerd in EdTech, wat leidt tot hogere waarderingen en meer betaalde banen in de sector.

De grootste groep van 211 bedrijven richt zich op ‘Leven Lang Leren’, wat betekent dat ze oplossingen bieden voor mensen die hun vaardigheden willen blijven ontwikkelen. De segmenten Upskilling (bijscholing) en Immersive Tech (AR, VR, XR, gamification) hebben in 2023 de meeste investeringen gekregen. Samen maken deze gebieden 25% uit van het totale aantal EdTech-bedrijven in Nederland, wat aantoont dat ze snel groeien.

Het is belangrijk volgens de makers van het rapport dat we ons blijven richten op Leven Lang Leren, Upskilling en Immersive Tech, omdat deze gebieden inspelen op de wereldwijde vraag naar omscholing en voortdurende professionele ontwikkeling. Door innovatieve technologieën te gebruiken, kunnen we de leerervaringen van mensen verbeteren.

Investeringen

Uit het rapport blijkt ook dat Nederland de afgelopen tijd zijn investeringen in EdTech op peil gehouden heeft. Nederland staat nu weer op de 5e plek in Europa. Dat is goed, maar de meeste investeringen zijn nog steeds relatief klein, terwijl andere Europese landen meer variatie in hun investeringen hebben.Veel kleine bedrijven hebben het daardoor moeilijk en sluiten soms zelfs hun deuren. Gelukkig heeft de overheid geïnvesteerd in initiatieven via het Nationaal Groeifonds. NOLAI ontvangt €63 miljoen, en Npuls krijgt €560 miljoen. Wel vindt Dutch Edtech dat startups en scale-up founders meer betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van toekomstige oplossingen. Dit is cruciaal voor het stimuleren van nieuwe ideeën, het laten groeien van bedrijven, het verbeteren van samenwerking en het maken van een positieve impact op onderwijs en de leersector.

Samenwerking

Jitske van Os, directeur van Dutch EdTech: “Dit rapport laat zien dat Nederland is uitgegroeid tot een belangrijk centrum voor EdTech-innovatie, dankzij de visie en inzet van pioniers in de sector. Om deze groei vast te houden en voorop te blijven lopen in Europa, is het belangrijk dat ondernemers samen blijven werken met andere partijen. Hun innovatie en ambitie zijn de basis voor een gezamenlijke langetermijnvisie op de toekomst van levenlang leren.”

Ewoud de Kok, founder van FeedbackFruits, boardmember Dutch Edtech: “We staan aan het begin van een nieuw tijdperk in het onderwijs, waarin de groei van de Nederlandse EdTech-sector de sterke vraag naar innovatieve oplossingen onderstreept. Door technologie van hoge kwaliteit te ontwikkelen, gericht op de lerende mens, dragen we bij aan de transformatie van het onderwijs.”

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant