Home Gewapende Reality Nederlandse Vr/Ar-App beschermt Oekraïense kinderen tegen mijnen

Nederlandse Vr/Ar-App beschermt Oekraïense kinderen tegen mijnen

door Marco van der Hoeven

De Nederlandse startup Fectar heeft een app ontwikkeld die Oekraïense kinderen leert mijnen te herkennen. Deze interactieve augmented reality (AR) hologramles is gemaakt voor explosievenonderwijs. De les komt voort uit de vraag die soldaat Charles Valentine zich stelde: “Hoe kunnen we het Oekraïense volk helpen hun land te ontmijnen als 30% van de afgevuurde munitie niet is ontploft maar er nog steeds is?”

Valentine, militair bij de ‘Explosive Ordnance Disposal – EOD’, schreef op sociale media een artikel over de oorlog in Oekraïne. Hij deed een beroep op hulp bij het herkennen en opruimen van de munitie in het land. “Ongeveer 30% van de afgevuurde munitie ontploft niet, maar bevindt zich nog in het land. Met groot risico voor de bevolking.” In zijn zoektocht naar een oplossing stuitte hij op Fectar, een Nederlands Metaverse Creator Platform voor Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Hij ontdekte de mogelijkheden van de AR/VR-app van deze Nederlandse startup en bouwde een interactieve 3D-les voor het herkennen van mijnen. Een levensreddend leermiddel voor kinderen in oorlogsgebieden.

Onderwijs in Oekraïne

Het doel is om minimaal 15.000 ambassadeurs te bereiken met de virtuele les over de gevaren van mijnen. De Oekraïense organisatie ‘Terra Pyra’ zal de training van de les uitrollen in heel Oekraïne. In buurthuizen en via online trainingen laten ze bewoners en hun kinderen kennismaken met de werking van AR op hun mobiele telefoon. De gratis Fectar-app is speciaal ontwikkeld om een volledige Augmented Reality-ervaring te bieden op oudere smartphones met een trage internetverbinding.

Leren zoals in de echte wereld

Het is de eerste AR-les die wordt gebruikt om de gevaren van niet-ontplofte explosieven uit te leggen. Het toont 3D-modellen van verschillende soorten munitie. In de les leren kinderen bijvoorbeeld hoe een mijn er in het echt uitziet en dat het gevaarlijk is om een mijn op te pakken. Deze AR-technologie draagt bij aan een betere leerervaring. In tegenstelling tot VR, die gebruikers in een volledig digitale wereld plaatst, ziet AR de echte wereld om hen heen bedekt met digitale informatie en 3D-modellen van situaties. Een hologram van een Oekraïense leraar blijft de gebruiker aankijken, zodat er contact is met gebruikers en onderwijs mogelijk wordt. Tijdens het gebruik meet de app het leerproces en kan de training worden bijgestuurd.

AR zorgt voor een veilige leeromgeving en beter begrip

AR stelt studenten niet alleen in staat om hun leerstof beter en sneller in zich op te nemen, maar geeft ze ook de mogelijkheid om natuurlijker en intuïtiever te leren. Traditioneel onderwijs is meer passief en maakt gebruik van abstracte concepten en theorieën die moeilijk te begrijpen zijn, maar door AR komen kinderen in ‘echte’ situaties terecht die ze kunnen herkennen of interactief kunnen verkennen. Deze laagdrempelige en veilige manier van leren leidt tot betere resultaten. Virtuele excursies of simulaties kunnen bijvoorbeeld zorgen voor een beter begrip van de wereld, maar ook van wetenschappelijke onderwerpen, geschiedenis, aardrijkskunde, praktische, complexe of creatieve ideeën, en in het geval van Oekraïne: munitie.

Zie ook

‘XR begint met de gebruiker’

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant