Om de klantervaring en omnichannelcommunicatie te verbeteren, gaan merken een phygital experience (een samenvoeging van fysiek en digitaal) gebruiken om de echte en online wereld te overbruggen. En 2023 wordt het jaar waarin deze trend een vlucht neemt, volgens Infobip, leverancier van wereldwijde cloudcommunicatieplatforms. Eén van die phygital experiences is de virtuele spiegel. Deze markt is vorig jaar alleen al met 25% gegroeid, zegt onderzoeksbureau ResearchAndMarkets.com.
In 2023 verwacht Infobip dat de fysieke en digitale wereld elkaar ontmoeten om meeslepende ervaringen te creëren die klanten willen, waar en wanneer ze dat willen. Deze ervaringen zouden de klantbetrokkenheid moeten helpen vergroten. Maar het zorgt ook voor meer gemak rondom bestellen, betalen en bezorgen. Retailers zullen technologie in hun winkels blijven integreren en data gebruiken om te personaliseren wat klanten horen, ruiken en zien.
Virtuele spiegel als phygital experience
Eén van de voorbeelden is de phygital experience waarin virtuele spiegels worden gebruikt. Met deze spiegels kunnen klanten in de winkel zien hoe de kleding zit zonder die te passen. Het maakt gebruik van augmented reality-technologie om de outfit weer te geven. Het maakt ook gebruik van bewegingsweergavetechnologie om de toeschouwer het uiterlijk te laten zien in verschillende bewegingen en lichtomstandigheden (zowel voor overdag als voor ’s nachts).
Volgens ResearchAndMarkets.com is deze markt het afgelopen jaar met 25% gegroeid. Het groeide van $6,12 miljard in 2021 naar $7,66 miljard in 2022. De verwachting is dat deze markt zal groeien naar $18,02 miljard in 2026, met een jaarlijkse groei van bijna 24%. Deze markt bestaat uit software- en hardwareleveranciers, evenals serviceproviders. Naast het gebruik van deze technologie in de winkel, is de virtuele spiegel ook steeds meer beschikbaar in een e-commerce setting, wat Infobip virtuele kleedkamers noemt.
Alibaba en Amazon springen in op deze trend
Volgens Infobip combineren sommige bedrijven, zoals Amazon en Alibaba, retail- en e-commerce-ervaringen. Hema, Alibaba’s op vers voedsel gerichte ‘New Retail Store’ (en niet te verwarren met HEMA), stelt klanten in staat om in de winkel of via de app te winkelen. Het biedt klanten augmented reality-integraties in de winkel, waar ze producten kunnen scannen om hun herkomst te onthullen, artikelen kunnen afleveren en kunnen betalen met gezichtsherkenningstechnologie.
Amazon brengt het fysieke en digitale samen om zeer gepersonaliseerde klantervaringen te bieden. Het gebruikt klantgegevens uit vele bronnen – van online browse-activiteit tot hoe klanten door winkels navigeren – om winkelervaringen voor iedereen af te stemmen. Het inzetten van een phygital experience is één van de vijf trends die Infobip noemde voor 2023. Andere trends zijn het verder personaliseren van de klantervaring en het inzetten van AI en robotica.