De politie in Amsterdam is een campagne gestart op de Wallen om de cold case van de vermoorde sekswerker Bernadett ‘Betty’ Szabó op te lossen. De 19-jarige Betty, oorspronkelijk uit Hongarije, werd in 2009 in haar werkruimte op de Oudezijds Achterburgwal doodgestoken. De campagne omvat een week van intensieve aandacht rond de zaak, met als meest opvallende element een hologram dat geïnspireerd is op Betty. Dit hologram, een primeur voor de Amsterdamse politie, vraagt voorbijgangers om informatie die kan bijdragen aan de oplossing van de zaak.
Betty vertrok op 18-jarige leeftijd naar Amsterdam en werkte als sekswerker in de Wallen, waar ze zwanger raakte. Ze werkte door tijdens en na haar zwangerschap, maar werd drie maanden na de geboorte van haar zoon met tientallen messteken om het leven gebracht. Op de avond van haar moord, 19 februari 2009, werd ze door collega’s gevonden in een plas bloed, nadat ze ongerust waren geraakt door haar afwezigheid en het ontbreken van haar gebruikelijke muziek.
Het Team Cold Case wil graag nieuwe informatie krijgen. “Het verhaal van Betty kent veel aangrijpende aspecten,” aldus Anne Dreijer-Heemskerk van het Team Cold Case. De zaak krijgt hernieuwde aandacht in de hoop dat iemand die destijds mogelijk zwijgende getuige was, nu bereid is om naar voren te komen. De beloning voor informatie die tot de oplossing van de zaak leidt, is verhoogd tot 30.000 euro.
In het Wallen-gebied is een pand ingericht met grote raamposters en schermen die onder andere beelden van de plaats delict en een documentaire over Betty vertonen. Het hologram toont een levensechte, zittende versie van Betty die contact zoekt met omstanders. Dit hologram is gemaakt met 3D-visualisatietechnieken en vormt een belangrijk deel van de campagne, waarbij het slachtoffer letterlijk een gezicht wordt gegeven.
Benjamin van Gogh, coördinator van het Amsterdamse Team Opsporingscommunicatie, verklaart dat deze aanpak zorgvuldig is afgewogen, mede na overleg met betrokkenen en nabestaanden. “Wij willen recht doen aan Betty, haar familie en de zaak,” aldus Van Gogh. Het doel van de campagne is om mensen met mogelijke kennis over de zaak aan te moedigen om naar de politie te stappen.