Op Punahou School, een onafhankelijke voorbereidende dagschool in Honolulu, Hawai’i, leren de studenten traditionele oceaannavigatie met behulp van de sterren. Maar in plaats van ’s nachts op de oceaan te navigeren, gebruiken ze virtual reality om studenten te laten leren in de veiligheid van hun klaslokaal. De VR-app heet Kilo Hökü, oftewel Navigeer de sterren. De lessen zijn onderdeel van Voyaging at Punahou, een Design Technology and Engineering programma.
Met de virtual reality-applicatie Kilo Hökü, of Navigating the Stars, kunnen leerlingen van Punahou School op Hawai’i, VS, uitvaren op een virtuele kano gemodelleerd naar de traditionele Höküle’a. Eenmaal op de virtuele oceaan kunnen leerlingen de sterren en sterrenbeelden op zee verkennen. Ze kunnen ook leren over traditionele sterrennavigatiemethoden om hun navigatievaardigheden te ontwikkelen, zonder ooit hun klas te verlaten.
Traditionele oceaannavigatie met behulp van VR
“Het VR-programma zet studenten op zee”, legt Taryn Loveman, directeur Design Technology and Engineering, uit. “Je kunt de tijd van het jaar en de breedtegraad bepalen, naar verschillende plaatsen navigeren en de tijd vooruitzetten om de sterren te zien veranderen.” Momenteel wordt het programma getest door studenten in een Voyaging-keuzeklas, studenten sociale studies van de negende klas en senioren in een sluitsteenklas.
Een informatica-afgestudeerde van de Universiteit van Hawai’i creëerde in eerste instantie het programma door NASA-sterbeelden in kaart te brengen op een VR-bolmodel. De VR-app is verder ontwikkeld met de hulp van docenten van Punahou. Ze hebben softwareprogrammeurs van de universiteit begeleid om updates uit te voeren op basis van wat het meest voordelig is voor studenten in de klas. Ook is het programma openbaar toegankelijk gemaakt voor iedereen met een VR-headset.
Profiteer van de gemeenschap
Volgens Loveman is de samenwerking tussen de Punahou-leraren en lokale experts een initiatief dat de gemeenschap ten goede kan komen. Meer inspanningen moeten in de toekomst vorm krijgen in het Emergent Technology Center, dat is gevestigd in de nieuwe Academy Learning Commons. “Onze bedoeling met dit project is om traditionele kennis te overbruggen met nieuwe technologie, terwijl we de belangrijke leraar-leerlingrelatie behouden en ook de toegang tot deze waardevolle ervaring en kennis uitbreiden”, zei Loveman.