OSF HealthCare en zijn academische partners werken aan een geavanceerd virtual reality-platform, gericht op het tegengaan van opioïde overdoses. Ondanks dat in de meeste Amerikaanse staten opioïde-gerelateerde sterfgevallen in het afgelopen jaar zijn toegenomen, was Iowa een uitzondering. Echter, de noodzaak voor betere bewustwording en interventie groeit sterk. De American Medical Association rapporteerde dat er tussen december 2021 en december 2022 meer dan 105.000 overdosissterfgevallen door opioïden plaatsvonden.
Volgens federale gezondheidsautoriteiten is de stijging deels toe te schrijven aan de opkomst van het zeer krachtige fentanyl, vaak toegevoegd aan andere opioïden. Als tegenmaatregel wordt geadviseerd om breder bekend te maken hoe naloxon, een tegengif voor overdosis, te gebruiken is. Als dit op tijd wordt toegediend, kan het levens redden.
Scott Barrows, directeur van het OSF Innovation Design Lab, leidt een project genaamd Virtual Reality Embedded Naloxone Training (VENT). Dit initiatief, gefinancierd door het Illinois Innovation Network, omvat samenwerkingen met onderzoekers van de Illinois State University en Southern Illinois University. Het doel? Een mixed-reality benadering ontwikkelen om mensen te trainen in het veilig toedienen van naloxon.
Deze innovatieve aanpak combineert een oefenpop en virtual reality, waarmee mensen in een realistische omgeving kunnen trainen. Vooral voor groepen die minder toegang hebben tot preventiemiddelen, zoals achtergestelde gemeenschappen, kan dit een verschil maken. Barrows benadrukt de behoefte aan een eenvoudige, intuïtieve, en voor iedereen toegankelijke training.
Naar aanleiding van een besluit van de Amerikaanse Food and Drug Administration is naloxon-neusspray nu ook zonder recept verkrijgbaar. Dit past binnen een bredere strategie gericht op harm reduction door middel van innovatie en educatie.
Joanna Willett, een verpleegkundig opvoeder aan de ISU’s Mennonite College of Nursing, is ervan overtuigd dat virtual reality-training een gemakkelijke en effectieve tool kan zijn voor het grote publiek. Ze heeft volwassenen van alle leeftijden met VR-tools zien werken en gelooft in de potentie ervan.
Roy Magnuson, een docent aan de ISU, werkt samen met studenten aan een prototype voor dit project, gebruikmakend van zijn ervaring met het ontwikkelen van VR-software. Hij is enthousiast over de mogelijkheid om met zijn werk levens te redden.
Een vervolgonderzoek zal kijken naar de effectiviteit van VENT in vergelijking met traditionele onderwijsmethoden en de gebruiksvriendelijkheid ervan.
Tijdens deze eerste fase zal Wasantha Jayawardene, MD, PhD, het effect onderzoeken van onbewuste vooringenomenheid van personen tegenover drugsverslaafden, wat kan bijdragen aan hoe men reageert bij een overdosis.
Met een beschikbaar fonds van $ 54 miljard vanuit schikkingen gerelateerd aan de opioïdencrisis, hoopt Barrows in de toekomst ook deze middelen te kunnen aanwenden voor het VENT-trainingsprogramma.