Home Real people Virtuele wereld ondersteunt bedrijfsvoering

Virtuele wereld ondersteunt bedrijfsvoering

Ordina ontwikkelt breed scala aan praktische oplossingen met XR

door Marco van der Hoeven

Het aantal innovatieve zakelijke toepassingen met XR neemt snel toe. Bij Ordina, onlangs overgenomen door Sopra Steria, is al jaren een gespecialiseerde afdeling actief die een breed scala aan sectoren, van landbouw en energie tot defensie, bedient. Rocking Reality sprak met Solution Lead Saskia Groenewegen over trends in deze markt.

Saskia Groenewegen is bij Ordina -a Sopra Steria Company als Solution Lead verantwoordelijk voor de technische kant van de afdeling die zich bezighoudt met de zakelijke toepassing van XR-oplossingen, Deze afdeling is weer onderdeel van de Microsoft-praktijk, een logische keuze gezien de belangrijke rol die bijvoorbeeld cloud en de HoloLens spelen in de oplossingen. De XR-afdeling heeft ongeveer tien medewerkers, de Microsoft afdeling tweehonderd medewerkers, op een totaal personeelsbestand bij Ordina van drieduizend mensen.

“Bij Ordina ben ik de technisch leider voor XR, maar ook daarbuiten heb ik een grote passie voor dit thema”, zegt Groenewegen. “Ook in mijn vrije tijd ben ik met XR bezig, onder meer met de global community die nu al vijf jaar bestaat. We organiseren fysieke en online meetups en één keer per jaar een congres”. Verder zit zij in de organisatie van SIGGRAPH (een groot congres in de VS), en heeft zij al drie keer van Microsoft de MVP Award voor Mixed Reality ontvangen.

Tien jaar

XR is voor Ordina -a Sopra Steria Company geenszins een nieuwe technologie. “Wij werken hier al tien jaar met XR, vandaar het dedicated team”, zegt Groenewegen. “In het begin waren er vooral kleine projecten en proof of concepts, en onderzoeksprojecten met universiteiten. In die tijd hebben we bijvoorbeeld voor roeiers een Google Glass voorzien van informatie over hun prestaties “

Over de ontwikkeling van de XR-markt zegt ze: “Over het algemeen gaat het langzamer dan je verwacht. Je denkt altijd dat morgen de grote doorbraak komt, maar we zijn er nog niet echt. We zijn nog steeds op weg. Wel worden de projecten groter, duren ze langer, en zijn het niet meer alleen proof of concept. We hebben nu projecten die soms al vier jaar lopen, steeds worden uitgebreid en serieus worden ingezet. Bedrijven gebruiken het nu echt”

Bewustwording

Ze vervolgt: “Er is meer bewustwording, vooral nu grote bedrijven als Apple er ook nadrukkelijk mee bezig zijn. Je hoeft niet meer zoveel uit te leggen. Veel mensen kennen de technologie al en zijn zich ervan bewust. Ze komen zelf naar ons toe met concrete vragen over wat ze willen, in plaats van dat wij altijd moeten uitleggen wat een bril is en wat je ermee kunt doen.

De vragen die zij krijgt van potentiële gebruikers zijn heel divers. “Aan de ene kant heb je mensen met onrealistische verwachtingen, die denken dat alles mogelijk is zonder veel kosten. Maar de meeste mensen komen naar ons toe omdat ze bijvoorbeeld filmpjes of presentaties hebben gezien waarin we laten zien wat we in praktijk doen. Zij zien dat we al een oplossing hebben gemaakt, en willen iets soortgelijks.”

Koeien

Een voorbeeld hiervan is een project dat Ordina heeft gedaan voor Nedap, een bedrijf dat onder meer software maakt voor boeren. “Deze boeren hebben veel data over hun koeien, maar die data is opgeslagen in databases en niet gemakkelijk toegankelijk. Wij hebben een visualisatie gemaakt waarbij een boer met een HoloLens door zijn  of haar stal kan lopen en boven elke koe relevante data kan zien over de koe. De boer kan naar die koe lopen en met handgebaren door de data navigeren, zonder de apparatuur vuil te maken. Dit maakt het gemakkelijker om inzicht te krijgen in de gezondheid en status van elke koe.”

Na het maken van een filmpje over dit project met Nedap, toonde een ander bedrijf, Lely, dat melkmachines maakt, interesse. “Hun uitdaging was anders, maar ook gerelateerd aan koeien. Met de HoloLens kunnen boeren visualiseren waar de melkmachine het beste in de stal geplaatst kan worden, wat enorm helpt bij het plannen en optimaliseren van de ruimte.”

Personeelstekort

Ook maakt Ordina bijvoorbeeld oplossingen voor elektriciteitsnetbeheerders zoals Alliander, waar monteurs ondersteund worden met deze technologie. “De uitdaging voor veel bedrijven, zoals elektriciteitsnetbeheerders, is het personeelstekort. Er is veel werk te doen, maar er zijn niet genoeg vakmensen. Met technologie als de HoloLens kunnen we dit opvragen.”

Een monteur krijgt bijvoorbeeld een bril mee die het apparaat herkent waaraan gewerkt moet worden. “Met die bril op is direct de benodigde informatie over de storing te zien. Schakelschema’s kunnen in de lucht worden weergegeven, waardoor de monteur handsfree instructies kan volgen om de storing op te lossen. Dit maakt het mogelijk voor minder ervaren monteurs om zelfstandig te werken, en ervaren collega’s kunnen op kantoor blijven om meerdere junior collega’s tegelijk te ondersteunen via de video-functie van de bril.”

Defensie

Training en opleiding is een belangrijke toepassing voor XR. “Door middel van immersieve technologieën kunnen studenten en trainees praktijkervaring opdoen in een virtuele omgeving. Dit is vooral handig in situaties waar echte praktijkervaring moeilijk of gevaarlijk te verkrijgen is. Zo werkt de Koninklijke Marine met de virtuele versie van een schip waar nieuwe bemanningsleden kunnen trainen als het schip zich fysiek nog aan de andere kant van de wereld bevindt.”

Een ander defensieproject, maar dan via Landstede MBO voor de Koninklijke Landmacht, is een virtuele training voor verpleegkundigen bij MBO Landstede. “Deze opleiding bereidt studenten voor op werk in defensie. Er is een groot verschil tussen wat ze leren en de realiteit in bijvoorbeeld een oorlogsgebied. Dankzij de virtuele training kunnen deze verpleegkundigen in opleiding een realistischer beeld krijgen van hun toekomstige werkomgeving. Dit helpt hen beter voorbereid en aangepast te zijn aan de realiteit van hun werk, waardoor de overgang van opleiding naar werkveld soepeler verloopt. Het gebruik van VR en andere immersive technologieën breidt studenten zo voor op de mentale en emotionele aspecten van hun toekomstige beroep. Ook leren ze triage en klinisch redeneren.”

Samenwerking

In de loop der jaren heeft Groenewegen met haar team veel lessen geleerd over XR. “Om dergelijke technologie succesvol in te zetten binnen een organisatie is steun vanuit de top van die organisatie essentieel. Het helpt enorm als er iemand binnen de organisatie is die enthousiast is over de technologie en het project kan trekken. Het belangrijkste is dat ontwikkelaars die de technologie begrijpen, samenwerken met de mensen die in het veld werken om hun problemen echt te begrijpen. Het gaat erom dat je het daadwerkelijke probleem van de klant begrijpt, in plaats van alleen een oplossing aan te bieden.”

“Bij complexe projecten is de betrokkenheid van mensen uit allerlei verschillende delen van de organisatie cruciaal. Je hebt mensen nodig die in het veld werken voor feedback en testen, maar ook ondersteuning van het management, de IT-afdeling, en anderen die overtuigd zijn van de waarde van de oplossing. Als al deze elementen samenkomen en er voldoende tijd en middelen beschikbaar zijn, dan is het project succesvol . Inzetten van XR is een proces van samenwerking, begrip en ondersteuning op meerdere niveaus binnen de organisatie.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant