Home Maatschappelijke Reality Visie: Tijd voor basisrechten in de Metaverse

Visie: Tijd voor basisrechten in de Metaverse

door Marco van der Hoeven

Onlangs zag ik de LinkedIn-post van Matej Gyárfáš waarin hij beschrijft wat de Metaverse volgens hem is. Toen viel mij iets op, namelijk dat er niet gesproken werd over de rechten die avatars hebben in de Metaverse. Basisrechtenzijn naar mijn mening essentieel om de Metaverse veilig en ethisch te houden. Maar ook om het succes niet in de kiem te smoren door een onveilige situatie voor bezoekers. En daarom herhaal ik graag de boodschap van Louis Rosenberg over fundamentele ‘immersive rights’. Basisrechten voor de Metaverse dus.

Wat zijn basisrechten?

Basisrechten zijn de regels waaraan iedereen zich moeten houden in de Metaverse, maar dan gericht op de ervaring van de Avatars. Hierbij bedoel ik ook echt iedereen, dus van bedrijf, tot bezoeker, tot algoritme en alles er tussenin. Deze rechten zijn niet ‘zichtbaar’ voor Avatars, maar garanderen hun welzijn.

Het belang van basisrechten

Binnen het huidige internet zijn we relatief veilig. Met veiligheid bedoel ik niet dat onze wachtwoorden en privé-foto’s buitgemaakt kunnen worden door hackers. Ik bedoel hiermee dat we emotioneel gezien best veilig zijn. Je kunt je bijvoorbeeld gemakkelijk anders voor doen dan wie bent en je kunt je emoties verbergen. Of je hier gelukkiger van wordt is een tweede maar het kan wel. Je emoties liggen niet standaard maar op straat. Dit is een fijne gedachte, omdat je je hierdoor veilig voelt.

Momenteel kan men aan je surfgedrag of aan de nummers die je afspeelt op Spotify zien dat je in een minder goede mood bent, maar hier houdt het gelukkig wel op. Straks in de Metaverse kun je met VR-headsets zien wat je gezichtsuitdrukkingen zijn, en kun je al veel makkelijker bij iemand zijn of haar emoties aflezen. Dit kan vervolgens gebruikt worden door adverteerders. -Dan laten we het oogsten van je biometrische gegevens via je smartwatch nog even buiten beschouwing.

Op deze manier kunnen adverteerders je bepaalde advertenties voorschotelen op basis van je emotie. Ben je blij dan kunnen ze je misschien makkelijker nieuwe schoenen verkopen, maar ben je verdrietig dan kunnen ze je wellicht chocolade verkopen. Dit lijken misschien kleine dingen, maar op deze manier kunnen mensen veel beter verleid worden tot het doen van bepaalde aankopen.

Maar denk ook aan het beïnvloeden van mensen om bepaalde dingen te doen. Als jij minder vrolijk kijkt bij bepaalde onderwerpen dan kunnen politieke partijen daarop op inspelen door te adverteren met hun standpunten. En laat dit nou net de standpunten zijn waar jij zo op aansloeg. Dit kan desastreuse gevolgen hebben voor je portemonnee, hoe je je voelt en voor de hele samenleving. Mensen worden zo veel kwetsbaarder voor manipulatie.

Basisrechten

Daarom pleit ik (ook) voor de volgende drie basisrechten:

  1. Het recht op een echte ervaring

Mensen hebben recht op een echte ervaring wanneer ze dit verwachten. Als jij denkt dat je met echte mensen aan het praten bent (en geen A.I. bestuurde robot) dan moet dit ook zo zijn. Natuurlijk zijn er ook genoeg situaties te bedenken waarin je niet met echte mensen iets wilt meemaken maar dan heb je wel het recht om dat te weten.

  1. Recht op het privé houden van emoties

Momenteel kunnen we onze emoties redelijk privé houden op het internet. Wanneer jij straks niet wilt dat andere mensen en adverteerders zien dat je je minder voelt dan is dat je goed recht. Nu staat toch ook niet onder dit artikel hoe ik mij voel?

  1. Het recht om je gedrag privé te kunnen houden

Algoritmes kunnen leren van je gedrag in de Metaverse. Hoe je loopt, hoe je je omgeving in je opneemt en waar je op reageert. Op basis daarvan kunnen ze een model van je gedrag maken en gebruiken voor (wederom) manipulatie. Dit is onwenselijk en ik ben van mening dat dat een onlosmakelijk onderdeel van onze identiteit is, en de data daarvan niet mag worden vastgelegd onder toestemming.

Kortom; we moeten duidelijke afspraken maken en creators zullen deze moeten omarmen. Anders wordt de Metaverse een vrijplaats voor elk bedrijf om emotie-gedreven marketing uit te oefenen op een nooit eerder geziene schaal. En als er dan nog argeloze bezoekers komen, leren die het snel af.

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant