Daniël van der Waals, oprichter van YOM, werkt met zijn bedrijf aan een volgende iteratie van de metaverse. “Maar de vraag is, als het straks mainstream is of het dan de metaverse heet, of dat we het gewoon het internet noemen”, vertelt hij. VR- en AR-brillen spelen daarin momenteel nog geen grote rol, overigens. “De adoptie is laag omdat het nog niet frictieloos is. We hebben eerst via de browser toegang tot de metaverse.”
“Als het gaat om de metaverse, dan zie je duidelijk dat we zijn beland in de vallei van desillusie”, vertelt Daniël van der Waals, oprichter van YOM. De vallei die hij noemt komt uit de hype cycle van onderzoeksbureau Gartner. Net daarvoor, zoals we vorig jaar hebben gezien, waren we op de piek van opgeblazen verwachtingen. “De markt heeft tijdens die piek te veel verwachtingen van de metaverse.”
Verwachtingen metaverse (nog) niet waargemaakt
De verwachtingen werden alleen (nog) niet waargemaakt. “De verdienmodellen zijn nog niet echt duidelijk, dus wordt er een pauze ingelast of investeringen worden zelfs gestaakt. Maar als ik kijk naar de negatieve berichten in het nieuws, dan denk ik: kijk eens naar Roblox of Fortnite. Die sociale games worden door heel veel mensen gebruikt. En zeker voor creators en makers is daar echt geld te verdienen.”
Toch is de toekomst van de metaverse niet per se te vinden in een virtuele wereld zoals Roblox of Fortnite. “Ik zie de metaverse als een infrastructuur waar allerlei gebruikers zonder problemen van de ene virtuele ervaring naar de andere kan gaan. Eigenlijk is de metaverse het internet, maar dan driedimensionaal. Dus het kan best zijn dat we het over een aantal jaar niet over de metaverse hebben maar gewoon over het internet.”
Een VR- en AR-bril voor het nieuwe internet
Hebben we dan straks allemaal een VR- of AR-bril op om de metaverse driedimensionaal te ervaren? Volgens Van der Waals is die kans aanwezig, maar op de korte termijn speelt vooral de pc, tablet of telefoon de belangrijkste rol. “Momenteel is de adoptie van VR en AR laag en dat komt omdat het nog niet frictieloos is. De drempel is te hoog, zowel in prijs als in vorm. Daarom hebben we eerst via de browser toegang tot de metaverse.”
“Je ziet ook dat de kwaliteit van populaire platform zoals Decentraland te wensen overhoudt. Dat komt omdat het apparaat de ervaring laadt en dat zorgt ervoor dat de kwaliteit niet heel hoog is. Daarom maken we bij YOM gebruik van pixelstreaming, zodat de ervaring wordt gerenderd in de cloud. We zetten daarbij in op een peer-to-peernetwerk. Iedereen zet zijn pc beschikbaar aan de metaverse”, vertelt Van der Waals.
De YOM token voor het nieuwe internet
Om mensen te motiveren hun eigen pc beschikbaar te stellen, heeft YOM een eigen token ontwikkeld. Deze token kan ingezet worden voor platte euro’s. Maar ook kunnen tokens toegang bieden tot exclusieve evenementen of ervaringen. Ook kunnen de tokens ingezet worden voor game-assets, zoals hoverboards. “Nu zie je dat tokens vooral worden ingezet om NFT’s te kopen en te flippen, maar met onze assets heb je toegang tot ervaringen.”
De meerwaarde van de metaverse zit ook echt in de community. “Ik vergelijk het met sociale media: in de begindagen was ook niet duidelijk wat de toegevoegde waarde was. Mensen zijn altijd sceptisch als het gaat om nieuwe technologische ontwikkelingen. Maar de metaverse heeft de potentie om mensen bij elkaar te brengen en de community building online nog beter te maken”, aldus Van der Waals.
B2B-case voor metaverse duidelijk
Niet alleen in business-to-consumer speelt de metaverse een rol, aldus Van der Waals. “Het feit dat je niet hoeft te reizen voor een zakelijk event, is een hele duidelijke motivatie om het event in de metaverse te houden. Je bespaart niet alleen in de kosten, maar ook in uitstoot. Daarvoor is het goed dat hard wordt gewerkt aan non-verbale communicatie in de metaverse. Maar ook trainingen zullen steeds vaker in de metaverse worden gegeven.”
YOM richt zich vooral op B2B2C. De bedrijven die zich al hebben aangesloten bij YOM zijn bureaus die de waarde zien van virtuele producties. “De agency’s hebben het idee dat ze hun creatieve ei niet kwijt kunnen op de bestaande platforms door beperkingen in de visuele stijl en de regels van het platform. Daarom bieden wij de infrastructuur om een eigen platform te bouwen, zonder dat de bureaus kennis hoeven te hebben van de technologie.”
Kijk uit naar Ready Player One
Waar gaat het naartoe? “Waar ik naar uit kijk is dat de virtuele ervaring dichter bij de fysieke ervaring komt te staan, bijvoorbeeld door ontwikkeling van dunnere AR-brillen, zodat het meer gaat leven voor mensen. Voor YOM kijk ik ernaar uit dat we met mensen online expedities kunnen doen, dat we samen een soort Ready Player One kunnen creëren. Dat lijkt me wel cool, maar wanneer die doorbraak precies komt? Dat weet ik niet.”